jagochminflata.blogg.se

Bra nyheter & öl

Kategori: Allmänt

Vi fick för drygt en månad sen besked på jobbet om att politikerna gör ALLT för att dra ner på resurser, kostnader och personal inom vården och att vi skulle bli tvungna att bevisa att vi faktiskt behöver den personal vi har nu. Dem ansåg att vi skulle klara oss på att jobba ensamma på dagtid och vara två personal på kvällen, med sju brukare som alla vill få komma ut och göra saker (vilket dem inte kan utan hjälp av personal) samt hinna med att städa, tvätta, laga mat, ge medicin och vara socialt sällskap med brukarna. Att vara ensam på dagtid skulle resulterat i att vi inte skulle hinna med hälften av alla arbetsuppgifter och framförallt att brukarna skulle bli enormt lidande och inte få chans att leva ett självständigt "normalt" liv som vem som helst. Som tur är finns LSS-lagen som står för just detta, att alla ska ha rätt till att leva ett så bra och självständigt liv som möjligt, som då skulle brytas. Om vi skulle tvingas vara så lite personal skulle dessutom en så bra kollega som blev anställd efter mig bli tvungen att förflyttas, alternativt sluta...

Igår fick vi beskedet att vi kommer få fortsätta vara två personal på dagtid och två, vissa dagar tre, personal på kvällstid. Vilken lättnad! Jag blev så glad. Det gjorde verkligen min dag :) Något som dock inte var lika kul är att vårat nya schema kommer börja gälla från och med den 23 December så jag vet än så länge inte hur jag jobbar runt jul och nyår. Får schemat om två veckor. Som tur är har jag flera semesterdagar kvar att ta ut så om jag på det nya schemat jobbar julafton kan jag ta ledigt.  

Efter att ha haft personalmöte och jobbat vidare mötte jag upp Amanda på, vad som skulle varit, en öl, men blev lite mer än så haha.. Vi hade det trevligt och pratade om allt. Som vanligt, vilket är så skönt med Amanda, sa hon vad hon tycker om saker och ting. Hon är bra att prata med för jag vet att jag får ett ärligt svar, rakt på sak, även när det handlar om saker som är jobbiga att höra och som många andra undviker att säga för att inte såra eller lägga sig i. Hon känner mig så väl, eftersom vi känt varandra i snart tio år, att hon alltid säger vad hon tycker. Jag behöver det ibland. 

Vid ett (skulle jag tro att klockan var) kom jag hem till sängen och slocknade direkt. Så jävla trött. Har sovit till nu i princip. Börjar jobba först tre så det är skönt. Ha en bra dag! Puss

Kommentarer


Kommentera inlägget här: